Site icon Sukces jest kobietą!

Damski strój biurowy cz. III

Gdy kobiety dostały urządzenia ułatwiające im wykonywanie prac domowych, zaczęły spędzać coraz więcej czasu poza domem. Było to wynikiem rewolucji technicznej, która również w pierwszych dekadach XX wieku doprowadziła do wyparcia powozu konnego przez samochód

Ludzie zaczęli się szybciej przemieszczać, a bardziej dynamiczny styl życia spowodował zmiany w modzie. Kobiety – po raz pierwszy w historii mody – odsłoniły nogi, na których twardo stały na ziemi, ale także przechadzały się po ulicach miast, zatrzymując się w kawiarni, sklepie lub kinie. Odsłoniły ramiona i ręce (w dzień!) i zaczęły je coraz częściej opierać o kierownicę samochodu. Zyskały wygodne ubrania pozwalające na dynamikę ruchu, jakiej wymagał od nich nowoczesny styl życia. Zaczęły nosić fryzury łatwe w pielęgnacji (skróciły lub ścięły włosy) oraz wygodne kapelusze, które przestały być balastem zagrażającym równowadze ciała.

Nastała epoka demokratyzacji mody i ujednolicania fasonów, nadających się dzięki maszynie do szycia do taniego kopiowania. Wynalezienie nowych tkanin (jak sztuczny jedwab) przyczyniło się do obniżenia cen odzieży. Sztuczny jedwab dobrze się prał i świetnie nosił. Najważniejsze jednak było jego wykorzystanie w produkcji pończoch! Dotychczasowe pończochy (z prawdziwego jedwabiu) były drogie i bardzo nietrwałe.

W tym czasie nastąpiła też wielka ekspansja kina. Gwiazdy srebrnego ekranu z mocnym makijażem miały niesamowitą siłę rażenia. Momentalnie stały się wzorcami do naśladowania dla milionów kobiet, które zaczęły masowo kopiować ich makijaż. Do tej pory dla damy makijaż był zbędny i nieprzyzwoity. Teraz stał się wręcz niezbędnym dopełnieniem wizerunku nowoczesnej kobiety.
Nowy typ szminki wysuwanej z etui stał się znakiem rozpoznawczym ówczesnych podlotków. Umalowane usta uważano za ogromnie szykowne, podobnie jak sam rytuał publicznego ich malowania. Użycie szminki i puderniczki stało się odtąd bardzo modną czynnością. Za popularyzację makijażu odpowiedzialny był głównie Max Factor – twórca makijażu filmowego. Malował wielkie gwiazdy tamtych lat: Glorię Swonson, Gretę Garbo, Polę Negri, Joan Crawford. Wkrótce linia kosmetyków Max Factor, zaczęła się znakomicie sprzedawać, w czym na pewno pomogły gwiazdy reklamujące te wyroby w prasie. Z czasem – gdy kosmetyki stały się coraz tańsze – wszystkie kobiety zaczęły się powszechnie malować i tak pozostało do dziś.
Agnieszka Jelonkiewicz
konsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u. Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”. Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie. Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych. Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.

Exit mobile version