Biznes

Spada zaangażowanie Polaków w pracę

Spada zaangażowanie Polaków w pracę
Edyta Nowicka

Polska odnotowała w tym roku rekordowo niski poziom zaangażowania w pracę w stosunku do mieszkańców krajów europejskich. Aż 52% polskich pracowników nie czuje się zaangażowanych w wykonywaną pracę, a różnica pomiędzy Polską i Europą w tym zakresie osiągnęła rekordową wartość – 14%

Spadek zaangażowania w Polsce nabiera tempa. Obecnie sporo mówi się o poprawie sytuacji ekonomicznej Polaków. I to prawda, według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mamy rekordowo niskie wskaźniki bezrobocia od początku lat 90. Możemy więc śmiało mówić, że polski rynek pracy należy do pracowników.

Czy stabilizacja ekonomiczna i pozytywne nastroje społeczne przekładają się na większe zaangażowanie w wykonywaną pracę? W Polsce poziom zaangażowania pracowników wyniósł w 2017 roku jedynie 48%, dla porównania w Europie wskaźnik ten wynosi 62%, a globalnie 63%. Taki wynik To historycznie największa dysproporcja pomiędzy naszym krajem, a państwami europejskimi, która wynosi obecnie 14%. Odnotowaliśmy w tym roku największy spadek zaangażowania w polskich firmach.

– Tegoroczne wyniki, przeprowadzonego przez nas w badania są niepokojące ponieważ pokazują, że aż 52% pracowników nie czuje się zaangażowanych w wykonywaną pracę. W porównaniu do 2016 roku takich osób w firmach mieliśmy 49%, a w roku 2015 – 48%. Podczas gdy w Europie zaangażowanie rośnie, w Polsce drastycznie spada – mówi Magdalena Warzybok, talent director w Aon Hewitt.

Co nas boli?

Możemy postawić pytanie – czemu jest tak źle, skoro jest tak dobrze? Powodów jest kilka. Wyniki pokazują, że najbardziej spadło poczucie lojalności pracowników w stosunku do pracodawcy, bo aż o 4% w stosunku do roku poprzedniego – z 59% na 55%. O 3% obniżyły się także pozytywne myślenie i mówienie o firmie, w której pracujemy – z 59% na 56% oraz chęć działania i rozwoju w firmie – z 51% na 48%. Dlaczego?

– Pracownicy przychodząc do nowej firmy mają wysokie poczucie zaangażowania, które wynika z samego faktu rozpoczynania nowego etapu w życiu zawodowym. Niestety po jakimś czasie zaczynają odczuwać brak zainteresowania ze strony przełożonego, czują, że nie są wystarczająco ważni i docenieni w oczach pracodawcy, zarówno w kontekście wynagrodzenia, jak i pozafinansowych aspektów. Nie czują się też częścią sukcesów firmy. Dlatego ich lojalność drastycznie spada i odchodzą, a firma wpada w błędne koło zmagania się z niedoborem pracowników – wyjaśnia Magdalena Warzybok.

– Mamy też coraz większe oczekiwania, dlatego świadczenia pozafinansowe, takie jak karnety na basen, fitness czy do centrów medycznych nie robią już na nas wrażenia. To już nie benefit od pracodawcy i karta przetargowa w rekrutacji, a podstawowy wymóg kandydatów do pracy – dodaje ekspert.

Mimo obserwowanego w polskiej gospodarce wzrostu płac wciąż nie jesteśmy też zadowoleni ze swojego wynagrodzenia. Aż 74% respondentów uznało, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do wkładu w wykonywaną pracę. Jednego z głównych czynników niskiego zaangażowania pracowników można też upatrywać w braku zaangażowania samych menadżerów.

Poziom zaangażowania menadżerów wyjaśnia aż w 59% poziom zaangażowania ich zespołów. Nie możemy mówić o zaangażowaniu pracowników, bez zaangażowanych przełożonych. A firmy zapominają o swoich kierownikach pod względem wynagrodzeń.

Źródło: Newsrm.tv

Więcej w Biznes

przepracowana

Presja technologii sprzyja wypaleniu zawodowemu

Ela Prochowicz16 stycznia 2018
pasja-i-cel

Nastaw myślenie o pracy na pasję i cel

Michal Karas11 stycznia 2018
pani w aptece

Kto (nie) szuka pracownika ze znajomością języka?

Zofia Kicińska4 stycznia 2018
lotnisko

Jest lepiej, a jednak nie wrócą z emigracji?

Ela Prochowicz27 grudnia 2017
kobieta sukcesu w biznesie

A Ty – wiesz jak dostać premię?

Michal Karas18 grudnia 2017
elfica

Ostatnia chwila, by znaleźć pracę na Święta

Michal Karas14 grudnia 2017
biuro

Rachunkowość – zdaj się na innych

Ela Makos13 grudnia 2017
biuro 2

BOOLSKA.PL: Rachunkowość kobiecą ręką

Ela Makos12 grudnia 2017
eduvision-3

Akcja Nawigacja – jak odnaleźć się w biznesie

Ela Makos6 grudnia 2017