Newsy

Nawet tydzień pracy miesięcznie spędzamy na dojazdach

Nawet tydzień pracy miesięcznie spędzamy na dojazdach
Michal Karas

Badania pokazują, że co piąty pracujący Polak, traci na dojazdy do pracy nawet do 40 godzin miesięcznie. Czas ten nie wpływa pozytywnie na efektywność naszej pracy – nie nadrabiamy zaległości, nie odpisujemy na maile…

Znacie to na pewno doskonale, ponieważ często mieszkamy poza zasięgiem komunikacji publicznej albo – co gorsza – miejsce pracy jest w niedogodnej lokalizacji. Wtedy nie ma wyjścia i trzeba wsiąść w samochód. A gdy robimy to wszyscy, robią się korki. Co wtedy?

Najczęściej słuchamy muzyki lub czytamy żeby przetrwać ten czas. Kobiety dodatkowo planują resztę dnia lub plany na kolejne dni. Za to chętnie byśmy wymienili godziny tracone w korkach na chwile z rodziną lub pasje – wynka z badania przeprowadzonego przez Kantar Public. Tak polscy pracownicy domagają się od pracodawców troski o work-life-balance, który jest dziś niezbędny do efektywnego wykonywania pracy.

Dojazdy do pracy dla większości Polaków są przykrą koniecznością. Dzieje się tak głównie dlatego, że w dzisiejszych czasach cenimy każdą chwilę, którą możemy przeznaczyć dla siebie lub rodziny. Badania pokazują, że co piąty pracujący Polak, czyli nawet 19 procent badanych, traci na dojazdach do pracy nawet do 2 godzin dziennie. Pewnie też dlatego do nielubienia tej czynności wprost przyznaje się aż co czwarty pracujący.

Korki w miastach zwiększają się z roku na rok, a na ulicach pojawia się więcej pojazdów, które tamują ruch – szczególnie w godzinach szczytu, czyli dojazdu do pracy i z pracy do domu. Wciąż jednak ponad połowa pracowników (57 procent) dojeżdża do pracy samochodem, a odpowiednio 18 i 16 procent zatrudnionych podróżuje komunikacją bądź chodzi do pracy pieszo. Według badania prym w dojazdach autami wiodą mężczyźni, którzy dużo częściej niż kobiety wybierają ten środek transportu (64 procent w porównaniu do 47 procent wśród kobiet). Kobiety z kolei częściej podróżują komunikacją miejską. Dane są bezlitosne – w ciągu godziny jeden samochód zmienia w spaliny tyle tlenu, ile zużywa do oddychania w tym samym czasie 800 osób.

Utrata naszego cennego czasu w połączeniu ze stresującym powrotem w korkach do domu zaburza work-life-balance, którego dziś domagają się szczególnie młode pokolenia pracowników. Często mamy poczucie, że coś tracimy i coś jest nam odbierane przez pracę, dlatego frustracja może skupić się właśnie na firmie i pracodawcy. Rozwiązaniem, które wybiera coraz więcej firm może być nawet jeden lub dwa dni pracy zdalnej w tygodniu, które pozwolą na odbudowanie balansu między pracą a życiem prywatnym, a dodatkowo wpłyną pozytywnie na środowisko.

Co chcielibyśmy robić zamiast tego?

Czas, który tracimy w korkach, chętnie przeznaczymy na chwile z rodziną, odpoczynek albo pasje czy sport. Najwięcej, bo niemal dwie piąte respondentów (38 procent) wolałoby zamiast dojazdu do pracy przeznaczyć czas na chwile z rodziną. Niewiele mniej, bo jedna trzecia badanych (33 procent) chciałaby w tym czasie po prostu odpoczywać.

Z kolei 18 procent przeznaczyłaby ten czas na pasje i uprawianie sportu. Respondenci w wieku 30-39 i 40-49 lat częściej niż inni woleliby spędzić ten czas z rodziną (odpowiednio 52 i 41 procent). Natomiast osoby pracujące w wieku 25-29 lat najczęściej chcieliby realizować pasje i uprawiać sport (35 procent).

Polacy nie chcą chodzić do pracy ale chcą pracować i to pracować efektywnie. Obecnie, szczególnie dla pokolenia milenialsów, najcenniejszy jest czas, którego mamy bardzo mało. Nie chcemy marnować go w korkach podczas dojazdów do pracy, ale również nie chcemy, by naszym czasem zarządzał ktoś inny, bo kto jak nie sami pracownicy wiedzą o sobie najwięcej. Sami coraz częściej troszczymy się o równowagę między życiem a pracą i tego samego oczekujemy od pracodawców.

To duże wyzwanie dla firm, które w dobie rynku pracownika i braków kadrowych muszą być bardziej elastyczne, aby wyłowić i zatrzymać najlepszych specjalistów. Odpowiedzią na te wyzwania są nowe formy zatrudnienia w tym praca zdalna, dzięki której pracodawca może znaleźć najlepszego pracownika na drugim końcu świata, a pracownik zyskać niezależność i przekuć ją w efektywną pracę.

Źródło: Newsrm.tv

Więcej w Newsy

ewolucja

Jesteśmy delikatniejsze od naszych przodkiń

Edyta Nowicka12 grudnia 2017
samotna wigilia 1

Dla samotnych osób starszych Święta tracą sens

Michal Karas1 grudnia 2017
media-polaryzują

Media polaryzują nas z łatwością – warto to rozumieć

Karol Pisarski29 listopada 2017
25.11.2017 Warszawa , Gala - premiera ksi????ki "Sukces jest kobiet??" 
Fot. Franek Mazur

Mitsubishi Japan Motors wspiera Kobiety Sukcesu!

Aneta Zadroga27 listopada 2017
biznes1ikonynowe123

Mitsubishi Japan Motors wspiera „Sukces jest Kobietą”

Aneta Zadroga23 listopada 2017
emocje 2017 2

Emocje 2017 na scenie Opery Krakowskiej

Redakcja Sukces22 listopada 2017
KongresKobietSukcesu11-650

Wydarzenie: AKADEMIA WIEDZY I SUKCESU 2017

Aneta Zadroga17 listopada 2017
DSC_9355

Agata Steczkowska ambasadorką marki samochodów?

Aneta Zadroga16 listopada 2017
suknia ślubna

Branżę weselną czekają chude lata

Magda Nowak16 listopada 2017