Ciekawostki

Media polaryzują nas z łatwością – warto to rozumieć

Media polaryzują nas z łatwością – warto to rozumieć
Karol Pisarski

Negatywne komunikaty wpływają na ludzkie poglądy mocniej i szybciej, niż pozytywne przesłanie – wynika z badań socjologa dr. Michała Wenzla z Uniwersytetu SWPS. Do swoich analiz naukowiec wykorzystał m.in. narrację medialną dotyczącą uchodźców

Na potrzeby swoich badań dr Wenzel zastosował w badaniu sondażowym schemat eksperymentalny – przedstawił badanym osobom, w charakterze bodźca, różne artykuły z polskich mediów, dotyczące uchodźców przybywających do Europy. Zaprezentowano artykuły dwojakiego rodzaju. Jedne opisywały pozytywny wpływ tych osób na lokalne społeczności i udaną ich integrację, w innych ukazano uchodźców jako zagrożenie, m.in. w kontekście terroryzmu.

– Osoby, które już wcześniej były negatywnie nastawione do pobytu uchodźców z krajów muzułmańskich w Europie – i zarazem zdeklarowane jako wyborcy PiS, po lekturze tekstów w zasadzie nie zmieniły swojego nastawienia wobec nich. Inaczej było w przypadku badanych uważanych za elektorat PO i innych osób niezdecydowanych w kwestii przyjmowania uchodźców – opowiada PAP dr Wenzel.

Naukowiec ustalił, że tekst nt. uchodźców – o negatywnym wydźwięku – spowodował zmianę nastawienia badanych. Zmiana ta była wyraźnie widoczna na poziomie statystycznym.

Natomiast komunikat pozytywny nie wywarł wśród żadnej z grup (czy to wyborców PiS czy PO i innych partii) istotnych zmian.

– Negatywne emocje uruchamiają się szybciej, niż pozytywne, i wywołują bardziej widoczny efekt – mówi socjolog, komentując wyniki. Taką reakcję można wyjaśnić na poziomie ewolucyjnej psychologii społecznej – mówi. I zauważa, że dzięki uczuciu strachu nasz gatunek był w stanie przetrwać tysiące lat.

– Strach jest pierwotnym instynktem przetrwania – zaznaczył.

Do swoich wniosków naukowiec doszedł w realizując badania w ramach projektu „Wpływ mediów na postawy polityczne”, sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. W ramach tych badań jego współpracownicy ustalili również, że korzystanie z odmiennych źródeł informacji jest „dość silnie związane z preferencjami partyjnymi obywateli”.

Badania potwierdziły intuicyjne przewidywania, że wyborcy PiS preferują korzystanie z TVP, a Polsat oglądają częściej niż TVN. Ta grupa, częściej niż pozostali Polacy, sięga też po Super Express czy Gazetę Polską, słucha wiadomości Polskiego Radia. Z kolei wyborcy PO i Nowoczesnej w pierwszej kolejności korzystają z TVN. Częściej niż pozostali słuchają też RMF FM, Radia Zet czy TOK FM i czytają m.in. Gazetę Wyborczą czy Politykę.

– Najczęściej używanym przez Polaków medium przy zdobywaniu informacji na tematy publiczne jest Facebook, traktowany jako samoistne źródło wiedzy – dodał dr Wenzel. W praktyce oznacza to, że badani respondenci często nie zdawali sobie sprawy, skąd pochodzą wyświetlane tam treści.

– Jeśli osoby korzystające z mediów społecznościowych nie potrafią zidentyfikować źródła treści, to nie mają narzędzi do zweryfikowania ich prawdziwości, co niesie za sobą zagrożenia – dodał socjolog. Wśród niebezpieczeństw z tym związanych wymienia np. możliwość zmanipulowania odbiorcy poprzez „fake news”, rozumiane nie tyle jako wiadomość samą w sobie nieprawdziwą, co jako wiadomość opartą o wyrywkowo, niereprezentatywnie wybrane fakty nie stanowiące typowych przejawów jakiegoś zjawiska.

Autor: Szymon Zdziebłowski, PAP – Nauka w Polsce

Więcej w Ciekawostki

przyjaciółki

Kto z kim przystaje? Mózgi przyjaciół działają podobnie

Michal Karas8 lutego 2018
15

Julia Maciuszek: Dziewczyna z “Wyspy przetrwania” we francuskim kabarecie!

Aneta Zadroga1 lutego 2018
pani w pieniądzach

Pieniądze szczęścia… coś jednak dają

Magda Nowak31 stycznia 2018
auta flotowe

Jaki kolor aut dla firmy?

Michal Karas25 stycznia 2018
DSC_5643

Znane aktorki za kierownicą Ssang Yong

Aneta Zadroga18 stycznia 2018
diewuszka

Biały szum może poprawiać wyniki nauki

Redakcja Sukces3 stycznia 2018
kupno domu

O co warto spytać dewelopera?

Karol Pisarski15 grudnia 2017
ewolucja

Jesteśmy delikatniejsze od naszych przodkiń

Edyta Nowicka12 grudnia 2017
biznes1ikonynowe123

Mitsubishi Japan Motors wspiera „Sukces jest Kobietą”

Aneta Zadroga23 listopada 2017