Ciekawostki

Jesteśmy delikatniejsze od naszych przodkiń

Jesteśmy delikatniejsze od naszych przodkiń
Edyta Nowicka

Prehistoryczne kobiety miały silniejsze ramiona niż dzisiejsze wioślarki, co oznacza, że miały do czynienia z większym wysiłkiem fizycznym – informują naukowcy na łamach pisma „Science Advances”.

Codzienna praca kobiet we wczesnych społecznościach rolniczych była bardziej wymagająca fizycznie, niż intensywne treningi wioślarek, które startują w reprezentacji Cambridge University (W. Bryt.). Są to pierwsze badania, w ramach których porównywano kości prehistorycznych kobiet z obszaru Europy Środkowej z kobietami, które żyją dzisiaj.

Zdaniem prowadzących badania, naukowców z University of Cambridge’s Department of Archaeology, badania dowodzą, z jak dużym codziennym wysiłkiem związane było życie w społecznościach rolniczych. Najcięższa praca związana była z aktywnością na roli, taką jak orka i żniwa, oraz z mieleniem ziarna na mąkę, co mogło zajmować nawet ok. pięciu godz. dziennie.

– Łatwo można zapomnieć, że kość to żywa tkanka, która reaguje na oddziaływanie, któremu ją poddajemy – opisuje główna autorka badań, Alison Macintosh. Jak dodaje, kość reaguje przez zmianę swego kształtu, grubości czy gęstości.

Wioślarki, których grubość kości ramion naukowcy mierzyli, liczyły ok. 20 lat i należały do drużyny kajakarskiej, która trenowała dwa razy dziennie, przepływając w tygodniu ok. 120 km.

Kobiety z czasów prehistorycznych pochodziły sprzed 7,4-7 tys. lat. Analiza kości nóg sugerowała, że były one równie silne, jak u kobiet współczesnych. Natomiast różnica występowała w przypadku kości ramion. Były one 11-16 proc. silniejsze niż u wioślarek i o ok. 30 proc. silniejsze niż w przypadku średniej u studentek Cambridge.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Ciekawostki

Więcej w Ciekawostki

DSC_5643

Znane aktorki za kierownicą Ssang Yong

Aneta Zadroga18 stycznia 2018
diewuszka

Biały szum może poprawiać wyniki nauki

Redakcja Sukces3 stycznia 2018
kupno domu

O co warto spytać dewelopera?

Karol Pisarski15 grudnia 2017
media-polaryzują

Media polaryzują nas z łatwością – warto to rozumieć

Karol Pisarski29 listopada 2017
biznes1ikonynowe123

Mitsubishi Japan Motors wspiera „Sukces jest Kobietą”

Aneta Zadroga23 listopada 2017
DSC_9355

Agata Steczkowska ambasadorką marki samochodów?

Aneta Zadroga16 listopada 2017
kreatywność

Tu rodzi się kreatywność

Michal Karas30 października 2017
desery

Coraz lepiej czujemy się w restauracjach

Magda Nowak25 października 2017
Khasi

Khasi: Tu kobiety są najważniejsze, dosłownie!

Michal Karas9 października 2017